HERSTELPRAKTIJK MARGRÉ KNIP

.

Ademtherapie voor mensen met een psychische kwetsbaarheid

Ademtherapie is een belangrijke manier om regie te krijgen over je leven, je persoonlijkheid en je gedrag. Tijdens de training ‘Even Op Adem Komen’ transformeer je gedachten of gevoelens vrij moeiteloos. Zo kan onrust en woede voor jezelf wijzigen in liefde en mededogen en kun je daadwerkelijk veranderen. Deze training werkt vanuit de herstelvisie: ik vertrek uit jouw kracht, niet vanuit jouw klacht (diagnose). We verleggen de aandacht naar oplossingen in plaats van problemen. 

Ik herken voor jou de symptomen die horen bij een psychische kwetsbaarheid of verslavingsprobleem. Als wegwijzer. De reden waardoor een 'gewone' ademtherapeut niet kan werken met onze doelgroep.  ik weet feilloos de weg naar dieper herstel.   

Doel van een training: het aanleren van een zelfhulpmethode

Na 12 weken heb je een doe-het-zelf-methode in handen. Doel van deze training dus een zelfhulpmethode aan te leren. Ontspannen in de ochtend kan je helpen bij het bepalen van de stemming voor de rest van de dag. Ontspannen na het werk is ideaal om de werksfeer los te laten. En voor het slapen gaan kan het je helpen om diep te slapen. Na deze training pas je de technieken eenvoudig zelf toe in je dagelijkse leven.   

Voor wie?

De trainingen en workshops ‘Even Op Adem Komen’ zijn voor mensen die op holistische wijze aan herstel willen werken. Je bent iemand die over het algemeen zoekt naar meer kwaliteit in je leven. Minder stress en meer rust. Je weet ergens dat ademhaling ergens goed voor moet zijn. Je wilt weleens proeven hoe dat is. Je zoekt mogelijkheden om te groeien in elke vorm van herstel of vooruitgang. Je zoekt iemand die is voorgegaan in de wijze van herstel. Herstellen vanuit een alternatieve geneeswijze werkt omgekeerd aan die van de reguliere geneeswijze. Je zoekt naar groei waarin je vertrouwen in eigen kunnen ontwikkeld. Groei die ook blijvend is.   

‘Even Op Adem Komen’ lijkt niet op yoga, maar heeft wel raakvlakken. De ontspanning die je bereikt is dieper. Diepe ontspanning is een middel bij uitstek om klachten te helen. Of om jouw wensen te realiseren. Het is ook anders dan mindfulness. Je werkt lichaamsgericht om uit je hoofd te komen.   

Onderstaande klachten kan ik goed behandelen door middel van deze training:    

  • Psychische klachten
  • Spastische darmen
  • Fibromyalgie
  • Psychiatrische aandoeningen    
  • Slecht concentratievermogen
  •  Hooggevoeligheid   
  • Onverklaarbare angsten
  • Snurken
  • Hyperventilatie met paniekaanvallen 
  • Slaapapneu    
  • Stress- en spanningsklachten


Zonder adem geen leven

Met een oppervlakkige ademhaling verzamel je veel te weinig energie. Als je je concentreert en oefent met je adem, kun je je adem leren te beheersen. Je zult in staat zijn om veel energie op te wekken, op te slaan of te benutten voor een beter welbevinden.   

De ademhaling is een continue vitale levensfunctie, die vanzelf gaat en waar je je in principe niet bewust mee bezig hoeft te houden. Tegelijkertijd is het ook een functie die je zelf wél degelijk bewust kunt controleren. Met enige oefening en geduld lukt het bijna iedereen om actief en bewust met de ademhaling om te gaan.   

Dit is goed nieuws, want jouw ademhaling verandert over het algemeen met de omstandigheden. Je ademhaling vertelt mij veel over wat voor staat jouw geest zich op dit moment bevindt. Als de ademhaling rustig, diep en gelijkmatig is ben je vaak ook geestelijk relaxed. Wanneer je ademhaling onrustig, oppervlakkig en niet ritmisch is dan ben je vaak prikkelbaar, gespannen en heb je moeite met concentratie. Werk, een belediging, regen i.p.v. zonneschijn, liefdesverdriet, files, vertraging etc. hoeven niet belemmerend te zijn!   

Door een juist gebruik van je ademhaling op die momenten kan je een ontspanningsrespons creëren die vaak een groot deel, zo niet alle onnodige spanning wegneemt. Jouw ademhaling is dus niet alleen van levensbelang, maar ook een instrument waarmee je kunt signaleren, wanneer je bijvoorbeeld stress ervaart, en waarmee je ook je lichamelijke en geestelijke toestand kunt beïnvloeden. 

Redenen om je ademhaling te beoefenen

Door te trainen met de ademhaling schep je ruimte en duidelijkheid in je eigen geest. Het effect daarvan op jouw geest, lichaam en ziel is onmiskenbaar groot. Het gaat om meer inzicht en verdieping in jouw eigen bewustzijn te leren ervaren, naast verbetering van gezondheid en persoonlijkheid. Doordat je leert te werken met visualisaties wordt dit effect enorm versterkt.   

De onderdelen

Tijdens een training van 12 lessen leer ik je ontspannen door de volgende onderdelen:  

1. Volledige ademhaling volgens ritmische ademtechnieken (ritme van het hart)  

2. Visualisatie tijdens de ademhaling  

3. Ademmeditaties   


1.    Volledige ademhaling

De volledige ademhaling is een die de buik/flank en borstademhaling tot een geheel verenigt in een natuurlijke ritmische beweging.   

De volledige ademhaling uit de pranayama (ademhalingsleer uit de Yoga) wordt gezien als de enige gezonde ademhalingstechniek. De volledige ademhaling verloopt het natuurlijkst, wanneer de uitvoering een soepele en onafgebroken samenhang heeft en de drie fasen elkaar opvolgen, zonder dat de continuïteit verbroken wordt. De drie fasen gaan daarbij geleidelijk in elkaar over.   

Je leert de volledige ademhaling door middel van het ritme van je hart. Ritmische ademhaling is daarbij een geweldige oefening voor ontspanning. Ritmische ademhaling gebeurt op dezelfde manier als diepe ademhaling, alleen is het het ritme van je hartslag.  

 2.    Visualisaties tijdens de ademhaling

De ritmische ademhaling oefening werkt veel krachtiger als je visualiseert tijdens de ademhaling. Daarom doen we visualisaties tijdens de ademhaling. Visualiseren is het mentaal creëren van beelden. De kracht hiervan dringt steeds verder door in o.a. sportpsychologie, medische wetenschap, diverse muziek en toneelconservatoria, en het zakenleven. Jouw gedachten en jouw verbeelding hebben een sterke invloed op jouw fysiek, mentaal en emotioneel welbevinden. Door middel van visualisatie kun je direct met deze aandachtsgebieden aan de slag gaan.   

Je kunt visualiseren om je gezondheid te ondersteunen. Het is een prachtige techniek om jouw gezondheid een steuntje in de rug te geven. Je leert een mentaal beeld te creëren, waarin je jezelf helemaal geheeld, gezond en vitaal ziet en voelt. Je kunt ook het proces van de genezing zelf visualiseren.   

Ook kun je visualiseren gebruiken om je intuïtie te raadplegen. Bij deze categorie van visualisaties probeer je in contact te komen met jouw innerlijke wijsheden. Vaak liggen de antwoorden op de vragen die ons bezighouden al in ons onderbewuste opgeslagen.  

 3.    Ademhalingsmeditaties

Ademhalingsmeditaties worden vaak gezien als de 'moeder' der ontspanningstechnieken. Jouw ademhaling is een topindicator van hoe jouw lichaam en geest zich op dit moment voelen. Je ziet in de westerse geneeskunde, sportwereld en psychiatrie steeds vaker dat de ademhalingstechnieken worden toegepast. Tot slot hebben ademhalingsmeditaties twee grote voordelen qua werking. De resultaten die worden geboekt, zijn blijvend.   

Praktische informatie

Uit hoeveel lessen bestaat de training?  

Een training bestaat uit 12 lessen verdeeld over 12 weken. 

Hoe lang duurt een les?  

De lessen duren 2,5 uur met een kleine pauze.   

 Wanneer start de training?  

Ik geef de training twee keer per jaar. In het voorjaar en najaar van 2017.  Meld je aan via het contactformulier.

Hoe groot zijn de groepen?  

Ik werk met groepen van 6-8 personen.    

Wat moet ik aan? Wat neem ik mee?  

Omdat het lichaam bij ontspanning afkoelt, trek je iets aan wat je warm houdt. Zorg er ook voor dat je comfortabele kleding draagt. En neem een flesje water mee. Soms dien je een slaapzak en dekentje mee te nemen. Dat geef ik van tevoren aan. Riemen, brillen, horloges doe je af en harde contactlenzen mogen uit.  

Kennismakingsgesprek  

Van tevoren houd ik met ieder een kennismakingsgesprek. Ik ga dan na wat voor klachten en/of wensen er zijn.  Daarnaast wil ik van je weten over welk aspect van je leven je meer herstel zou willen verkrijgen. Ik wil ook weten wat je aan het einde van de training wilt hebben behaald.